czwartek, 15 grudnia 2011

Zwroty, reklamacje itd...


Święta zbliżają się wielkimi krokami więc wszyscy wpadają w zakupowy szał. Dopiero potem okazuje się że, coś było niepotrzebne, w złym rozmiarze lub zwyczajnie nam się nie podobało. Dlatego zawsze zanim kupimy trzeba sprawdzić czy dany sklep uznaje zwrot. Żadna ustawa nie nakłada na sprzedawcę obowiązku przyjęcia zwrotu. Jednak w większości sklepów, szczególnie z odzieżą można oddać to co niefortunnie kupiliśmy. W niektórych sieciówkach mamy na to nawet 30 dni. Oczywiście warunkiem jest to, aby rzecz nie była używana, miała metki lub oryginalne (niezniszczone) opakowanie no i koniecznie trzeba posiadać paragon.
 Natomiast zupełnie inaczej sprawa wygląda kiedy kupiona przez nas rzecz popsuła się. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nakłada na sprzedawców pewne obowiązki. Warto pamiętać, że:
1.  Jeśli dany towar w ciągu 2 lat od kiedy go zakupiliśmy stanie się bezużyteczny, ponieważ zwyczajnie się popsuje (fachowo nazywa się to niezgodność towaru z umową) możemy zgłosić to sprzedawcy.
2.  W takim wypadku sprzedawca ma obowiązek naprawić bądź wymienić towar na nowy. Jeśli jest to niemożliwe należy nam się zwrot pieniędzy.
3.  Jeśli naprawiony towar, w ciągu kolejnych dwóch lat (termin od czasu naprawy / wymiany biegnie od początku) znowu się popsuje wtedy możemy od razu żądać zwrotu pieniędzy.
4.  Sprzedawcy mają 14 dni na rozpatrzenie naszej reklamacji. Jeśli w tym czasie nie udzieli nam informacji uznaje się gwarancję za uznaną.
Trzeba pamiętać o przechowaniu paragonów. To on jest podstawą przy zgłaszaniu reklamacji. Czasami sprzedawcy idą na rękę kupującym, którzy nie mają paragonu, ale płacili kartą. Wtedy trzeba przynieść zaświadczenie z banku, że dokonaliśmy takiej transakcji. Jeśli wiemy jakie prawa nam przysługują możemy naprawdę na tym skorzystać. Sama reklamowałam między innymi rozwalone buy (po roku!) czy torebkę. Tak więc polecam, zbierajcie paragony nie tylko przy okazji świątecznych zakupów. 


Polecam także stronę UOKiK.

http://www.uokik.gov.pl/faq_sprzedaz_konsumencka.php

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz